|            Actele, evenimentele din iconomia   creatiei si a mântuirii sunt reînnoite si actualizate viu în viata Bisericii.   Savârsite “Apax” - “odata” (Evr. 9: 7, 26-27; 1 Petru 3, 18) - în istorie, odata   pentru totdeauna, ele calauzesc neîncetat istoria, deschizându-i cale catre   Împaratie.            Toate s-au rasadit liturgic în   calendarul Bisericii, într-un etern “astazi” - “simeron” - numele timpului lui   Dumnezeu (Ps. 2, 7; Lc. 2, 11; Fapt. Apost. 13, 33); “astazi ” fiind numele   timpului lui Dumnezeu, al eternitatii; care coboara în timp pentru a uni timpul   nostru cu eternitatea. În acelasi ”astazi” se reveleaza si actul nasterii   Domnului din veci: “Fiul Meu esti Tu, Eu astazi Te-am nascut” (Ps. 2, 7) si al   nasterii în istorie: “Astazi vi S-a nascut Mântuitor Care este Hristos Domnul,   în cetatea lui David” (Lc. 2, 11).            Sarbatoarea liturgica ne face   contemporani cu evenimentul divin care ne împartaseste harul dumnezeiesc, al   “Celui Care jertfeste si Care Se jertfeste”, pentru care crestinul, de asemenea   în stare de oferire jertfelnica, rosteste: “Cinei Tale celei de taina, astazi,   Fiul lui Dumnezeu, partas ma primeste”. A. Schmemann observa profund ca “aceasta   identificare între ceea ce se petrece astazi si ceea ce s-a petrecut în vremea   aceea este desavârsit reala ” [i][1]. Aceasta, fundamental,   pentru ca faptul divin s-a plinit “pentru noi, oamenii, si pentru a noastra   mântuire”, si când noi participam la el, traim în timpul lui Dumnezeu.            Fiecare eveniment divin îsi imprima în   noi, în timpul nostru, pecetea sa unica si angajeaza istoria într-un mod   propriu. Acestui angajament al nostru, al fapturii umane, fata de Schimbarea la   Fata a lui Hristos, dedicam eseul de fata. * *              *            Mai întâi, contextul evenimentului. Se   apropia acel moment pe care Mântuitorul, în chip deosebit, îl numeste: “Ceasul   Meu”, “Ceasul ca sa fie preaslavit Fiul Omului” (In. 12, 23) - preaslavire în   sens divin, pascal, prin moartea si Învierea Sa.            Dupa ce strabatuse proniator partile   Tirului si ale Sidonului, si hranise multimile la Marea Galileii, El vine numai   cu ucenicii în Cezareea lui Filip. Aici, în Galileea, într-un pamânt al   neamurilor, le pune în fata tema capitala: revelarea identitatii Sale. Iisus îi   întreaba: “Cine zic oamenii ca sunt Eu, Fiul Omului?” - El cere deci judecata   simpla a oamenilor, a poporului, privind actul de semnificatie capitala,   ontologica, pentru întreaga umanitate, actul Întruparii Sale.            Adânc, în ultima instanta, în omul   creat, originar, “dupa Chipul lui Dumnezeu”, deci dupa Chipul din veci al   Fiului, fiecare om poarta aceasta mostenire. Or, Iisus Hristos vrea sa   restaureze propria Sa pecete din si în “tot omul ce vine în lume” (Ioan 1,   9).            Prin expresia: “Fiul Omului”,   Mântuitorul “desemneaza Dumnezeirea Sa”, observa adânc Sf. Ioan Gura de Aur   [i][2]: “Dumnezeirea   Întrupata”. Înca Sfântul Irineu tâlcuise întelepciunea iconomiei divine a   Întruparii: “Fiul lui Dumnezeu Celui Prea-Înalt, Care prin Lege si Profeti   fagaduise sa faca Mântuirea Sa vizibila pentru tot trupul [...], Acest Fiu al   lui Dumnezeu S-a facut Fiu al Omului, pentru ca pe om sa-l faca fiu al lui   Dumnezeu” [i][3].            Apostolii raspund asemenea glasurilor   din multime: “Unii, Ioan Botezatorul; altii, Ilie; altii, Ieremia sau unul   dintre prooroci” (Mt. 16, 14).            Atunci îi întreaba direct: “Dar voi cine   ziceti ca sunt?” Chiar forma întrebarii cere o reflexie “mai înalta”, mai   precisa. În numele Apostolilor raspunde Simon-Petru: “Tu esti Hristosul, Fiul   lui Dumnezeu Celui viu.”            Într-adevar, raspunsul contine precizia   Revelatiei. Tot Sfântul Ioan Gura-de-Aur arata ca, în marturia Apostolului,   “trebuie vazuta nu o parere omeneasca, ci o dogma divina” [1][4]. Hristos-Mesia, “Unsul lui   Dumnezeu” este, în acelasi timp, Fiul lui Dumnezeu. Psalmistul proclamase acest   adevar, unind, în aceeasi invocatie, “Unsul lui Dumnezeu” (Cor. 2, 2) si   marturia Tatalui ceresc: “Tu esti Fiul Meu, Eu astazi Te-am nascut” (Ps. 2, 7).   Deci, cu certitudine, în marturia Apostolului este revelata, de catre Tatal,   dogma fundamentala a Întruparii, a Mântuirii, a Bisericii întemeiate pe   Dumnezeu-Omul - Hristos, Fiul lui Dumnezeu Celui viu. Acest fapt este confirmat   de cuvintele Mântuitorului: “Fericit esti, Simone, fiul lui Iona, ca nu trup si   sânge ti-au descoperit tie aceasta, ci Tatal Meu Cel din ceruri.” Si adauga: “Si   Eu îti zic tie ca tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea si   portile iadului nu o vor birui” (Mt. 16, 17-18).            Acelasi Hrisostom tâlcuieste aici,   semnificativ, numele de: “Simon, fiul lui Iona” cu care i se adreseaza   Apostolului: “«Esti Simon, fiul lui Iona». Întrucât L-ai proclamat pe adevaratul   Meu Tata” - observa Sf. Ioan Gura-de-Aur - “voi proclama si Eu la rândul Meu   numele celui care ti-a dat viata. Tot astfel cum tu esti fiul lui Iona, Eu sunt   Fiul Tatalui ceresc. Într-adevar, parea inutil sa adauge: «esti fiul lui Iona»;   dar, întrucât Petru Îl marturisise pe Mântuitorul drept Fiul lui Dumnezeu, Iisus   adauga aceste cuvinte pentru a declara ca e tot atât de adevarat ca El este Fiul   lui Dumnezeu pe cât este ca Petru este fiul lui Iona. «Si Eu îti spun ca esti   Petru, si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea.» Pe aceasta piatra, adica pe   credinta marturisirii tale” [i][5], precizeaza   Hrisostom.            În acelasi duh explica si Sf. Leon al   Romei: “Pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea, si portile iadului nu o   vor birui. Adica, pe soliditatea acestei temelii, spune El, voi zidi un   templu etern, si maretia Bisericii Mele, care trebuie înaltata la cer, se va   ridica pe taria acestei credinte - in hujus fidei firmitate consurget ” [ii][6], - deci pe   aceasta Revelatie care instituie credinta în Fiul lui Dumnezeu devenit om -   Piatra de temelie a Bisericii.            Si, privind tot mai adânc în unitatea   textului divin al Sfintei Scripturi, trebuie sa vedem o legatura între Revelatia   facuta de Tatal acum lui Petru, în marturisirea: “Tu esti Hristosul, Fiul lui   Dumnezeu”, si Revelatia Parintelui ceresc facuta lui Petru, Iacov si Ioan pe   Tabor: “Acesta este Fiul Meu Cel iubit, în Care am binevoit; pe Acesta   sa-L ascultati” (Mt. 17, 5). Cea din Cezareea lui Filip o anticipa si o   pregatea pe cea de pe Tabor, a Schimbarii la Fata, dupa cum preamarirea de pe   Tabor va anticipa si pregati preamarirea de pe Golgota: a “Crucii si a Învierii   ”, pe care Tatal o pronunta la invocatia Fiului: “Parinte, preaslaveste   Numele Tau! Atunci un glas veni din cer zicând: L-am preaslavit si iarasi   Îl voi preaslavi” (In. 12, 28).            Aceasta unitate a textului divin era   posibila doar pentru ca, în Hristos, în taina Întruparii, unitatea între divin   si uman era, dintru început, savârsita. Dumnezeirea în Hristos era din momentul   odraslirii, de la Duhul Sfânt si din sânul Fecioarei; totul este întemeiat pe   întelepciunea planului divin si este împartasire iconomica a lui Dumnezeu, a   slavei Sale, pentru oameni.            Dupa aceasta descoperire, coborând de-a   lungul râului Iordan, Iisus a început sa le arate ucenicilor ca El trebuia sa   mearga la Ierusalim, pentru Patimile si Învierea Sa: “Pe când strabateau   Galileea, Iisus le-a spus: Fiul Omului va sa fie dat în mâinile oamenilor.   Si-L vor omorî, dar a treia zi va învia. Si ei s-au întristat foarte!” (Mt.   17, 22-23). - Ucenicii intra în panica. Viziunea lor despre Mesia,   “inspirata” de farisei si carturari, nu era aceeasi cu cea pe care o revela   Iisus. În viziunea lor nu se întrezarea taina Crucii, a mortii si Învierii.   Iisus avea sa le spuna lui Luca si Cleopa, pe drumul catre Emaus: “Nu   trebuia, oare, ca Hristos sa patimeasca acestea si asa sa intre în slava Sa?”   (Lc. 24, 26).            În aceasta stare de spirit, în care   Apostolii se lasa cuprinsi de panica, Petru se adreseaza lui Iisus, spunându-I: “Milostiv fii Tie, Doamne! Sa nu-Ti fie Tie aceasta!”  Iisus îi raspunde: “Mergi înapoia Mea,   satano! Sminteala Îmi esti; ca nu cugeti cele ale lui Dumnezeu, ci cele ale   oamenilor.” (Mt. 16, 22-23).            Se întelege cuvântul grav, unic, rostit   catre Petru, contrastând între: “Fericit esti Simone” si “Înapoia Mea, satano!” - care reprezinta propriu-zis deosebirea   radicala între gândirea, vointa lui Dumnezeu, si gândurile insuflate oamenilor   de Satan (”satan” înseamna vrajmas, potrivnic), care nu accepta Crucea,   actul prin care demonul e învins. - În aceasta stare de spirit, Iisus cheama   multimea si pe ucenici si le vorbeste si mai limpede despre aceasta lege   fundamentala a creatiei, atât în originea cât si în mântuirea ei, care este   Crucea.: “Daca voieste cineva sa vina dupa Mine, sa se lepede de sine,   sa-si ia crucea în fiecare zi si sa-Mi urmeze Mie” (Lc. 9,   23).            Dar, totodata, le da si aceasta   mângâiere puternica, zicându-le: “Adevarat graiesc voua ca sunt unii, din   cei care stau aici, care nu vor gusta moartea, pâna ce nu vor vedea Împaratia   lui Dumnezeu, venind întru putere” (Mc. 9,1). Cu aceasta fagaduinta se   deschide calea spre Tabor. 
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------            Parinti   si teologi ai Bisericii, începând cu Proclu al Constantinopolului si Vasile al   Seleuciei, Andrei Criteanul, Ioan Damaschin, apoi Grigore Palama, renuntând la   interpretarea eshatologica, vor tâlcui în acest sens fagaduinta Mântuitorului.   Redam interpretarea lui Proclu al Constantinopolului: “Aici El nu vorbeste   despre a doua Sa venire în slava, ci despre Schimbarea Sa la Fata, pe munte. Si   într-adevar, atunci când s-a petrecut Schimbarea la Fata, pe munte, Hristos   Domnul a aratat ucenicilor Sai ceva din slava Regalitatii Sale Dumnezeiesti   negraite” [iii][7].            Sa   redam acum referatul biblic al Transfigurarii, dupa Sf. Evanghelist Marcu; text   întemeiat, precum se stie, pe propovaduirea Sf. Apostol Petru - martor direct al   evenimentului: “Si dupa sase zile a luat Iisus cu Sine pe Petru si pe Iacov   si pe Ioan si i-a dus într-un munte înalt, deosebi pe ei singuri si S-a schimbat   la fata înaintea lor. Si vesmintele Lui s-au facut stralucitoare, albe foarte,   ca zapada, cum nu poate înalbi asa pe pamânt înalbitorul. Si li s-a aratat Ilie   împreuna cu Moise si vorbeau cu Iisus. Si raspunzând Petru, a zis lui Iisus:   Învatatorule, bine este noua sa fim aici; si sa facem trei colibe: Tie una si   lui Moise una si lui Ilie una. Caci nu stia ce sa spuna, fiindca erau   înspaimântati. Si s-a facut un nor, umbrindu-i si s-a facut un glas din nor,   zicând: Acesta este Fiul Meu Cel iubit, pe Acesta sa-L ascultati. Si, deodata,   privind ei împrejur, n-au mai vazut pe nimeni decât pe Iisus, singur cu ei. Si   coborându-se ei din munte, le-a poruncit ca nimanui sa nu spuna cele ce   vazusera, decât numai când Fiul Omului va învia din morti. Iar ei au tinut   cuvântul, întrebându-se între ei: Ce înseamna a învia din morti?” (Mc. 9,   2-10). Fata de acest text, asemanator cu cel al Sfântului Evanghelist Matei,   aflam un adaos la Sfântul Evanghelist Luca, unde se precizeaza ca Moise si Ilie “vorbeau despre sfârsitul Lui, pe care avea sa-l împlineasca în Ierusalim”   (Lc. 9, 31).            Parintii   Bisericii care au tâlcuit acest eveniment divin - din Apus citam pe Sf. Leon al   Romei, iar din Rasarit pe Sf. Ioan Gura de Aur - sunt unanim de acord ca motivul   fundamental al Transfigurarii a fost “ridicarea ucenicilor din starea lor de   neliniste, de fervoarea Crucii si a mortii, prin revelarea si pregustarea pe   Tabor a slavei Învierii Fiului lui Dumnezeu facut Om.             Cât   de puternic era cutremurul sufletului lor la vestirea de catre Hristos a   suferintelor Lui, si cât de neasteptat si negrait era darul oferit tot de   Hristos acum pe Tabor, vom întelege din cuvântul lui Petru mai ales: “Învatatorule, bine este noua aici; sa facem trei colibe” (Luca 9, 33). Voia, pe de o parte, sa înlature tragismul patimilor, si pe de alta, sa   eternizeze clipa Taborului.            Un   interpret din zilele noastre, George Habra, analizând iconomia Schimbarii la   Fata, evoca faptul ca Petru, mereu obsedat de fobia de a-L vedea pe Hristos   omorât potrivit predictiei Sale, zice: “Bine este noua sa ramânem aici ” (Mc.   9, 5), decât sa mai mergem la Ierusalim. [iv][8]            Îndeosebi   o omilie atribuita Sf. Efrem Sirul ne ofera o viziune care se ridica la   înaltimea evenimentului. Pentru ortodoxia si frumusetea marturiei sale de   credinta, o redam în extenso: “Oamenii despre care El spune ca nu vor gusta   moartea înainte de a vedea chipul venirii Sale sunt cei pe care El i-a luat cu   Sine pentru a urca pe Munte si carora le-a aratat cum va veni în ziua de apoi,   în slava Sa dumnezeiasca si în trupul Sau omenesc. El i-a luat cu Sine pe Munte   pentru a le arata ca El este Fiul, si al Carui Parinte este.            Atunci   când El i-a întrebat: “Cine zic oamenii ca sunt Eu, Fiul Omului? Iar ei   au raspuns: Unii, Ioan Botezatorul; altii, Ilie; altii, Ieremia sau unul dintre   prooroci” (Mat. 16, 13-14). Iata pentru ce El i-a luat pe Munte. El le-a aratat   ca nu este Eremia, ci Cel Care îl sfintise si îl rânduise pe Eremia înca din   pântecele mamei sale (Eremia 1, 5); ca nu este unul dintre prooroci, ci Domnul   proorocilor, Cel Care i-a trimis pe ei toti. El le-a mai aratat ca este   facatorul cerului si al pamântului, Domnul celor vii si celor morti. În sfârsit,   El a poruncit cerului aducându-l pe Ilie; a poruncit pamântului si l-a înviat pe   Moise.            El   i-a luat cu Sine pe Munte pentru a le arata ca este Fiul lui Dumnezeu, nascut   din Tatal înainte de toti vecii, si în vremea aceea întrupat din Fecioara   Maria.            El   i-a luat cu Sine pe Munte pentru a le arata slava Dumnezeirii Sale si a le face   cunoscut ca este Mântuitorul lui Israel, asa cum El aratase prin prooroci. El a   voit sa faca în asa fel încât ei sa nu se sminteasca la vederea patimilor Sale   luate de buna voie pe care avea sa le îndure pentru noi în firea Sa omeneasca.   Ei Îl cunosteau, într-adevar, ca Om, dar nu stiau ca era Dumnezeu; Îl cunosteau   ca Fiu al Mariei, ca Om traind cu ei în lume, dar pe Munte El le-a aratat ca era   Fiul lui Dumnezeu, si Dumnezeu însusi.            Ei   Îl vazusera mâncând si bând, lucrând si odihnindu-se, atipind si dormind,   îndurând teama pâna la stropi de sudoare, toate lucruri ce nu pareau de fel   potrivite firii Lui dumnezeiesti, ci doar omenescului Sau. Iata de ce El i-a   luat pe munte, pentru ca Tatal sa-L numeasca Fiul Sau si le-a aratat ca era cu   adevarat Fiul Sau si Dumnezeu.            I-a   luat pe munte si le-a aratat Împaratia Sa mai înainte de a îndura patimile,   puterea Sa înaintea mortii Sale, slava Sa înaintea batjocurilor si marirea Sa   înaintea rusinii. Astfel, atunci când El avea sa fie prins si rastignit de catre   evrei, Apostolii Sai aveau sa stie ca n-o îngaduise din slabiciune ci de buna   voie, pentru mântuirea lumii.            El   i-a luat pe munte si le-a aratat, înaintea Învierii Sale, slava Dumnezeirii   Sale; astfel, atunci când El avea sa învie din morti în slava firii Sale   dumnezeiesti, ei vor recunoaste ca El nu primise aceasta slava ca rasplata   pentru suferinta Sa, ca si când ar fi avut nevoie, ci ca o avusese din veci,   alaturi de Tatal si împreuna cu Tatal, dupa cum o spune chiar El în ajunul   patimilor luate de buna voie: «Si acum, preaslaveste-Ma Tu, Parinte, la Tine   Însuti, cu slava pe care am avut-o la Tine mai înainte de a fi lumea»“ (In.   17, 5). [v][9]            În   acelasi duh, parintele Staniloae comenteaza: “Schimbarea la Fata a lui   Hristos pe Tabor le dadea Apostolilor dovada anticipata a Învierii si   Dumnezeirii Sale si a mântuirii tuturor celor ce vor crede în El, spre a le   confirma marturia lor data Lui prin Petru la Cezareea lui Filipi, ca El este   Hristosul, Fiul lui Dumnezeu, confirmare cu atât mai necesara cu cât, dupa acea   marturisire a lui Petru, Hristos le vorbise despre moartea ce o va avea de   îndurat, dar din care va învia, ceea ce le produsese Apostolilor o sminteala de   natura sa le slabeasca marturia data despre dumnezeirea Sa. Hristos le arata   astfel ca, între dumnezeirea Sa si jertfa Sa ca om pentru oameni, nu e o   contrazicere, ci ca tocmai prin aceasta jertfa se va arata marirea iubirii Sale   dumnezeiesti. Cu cât e mai înalt Dumnezeu, cu atât e în stare de o mai mare   smerire din iubire pentru oameni.            Necontrazicerea   între marirea Sa dumnezeiasca si smerirea Sa prin întrupare si jertfa Sa ca om,   o arata Hristos si în faptul stralucirii ce o va da umanitatii Sale prin aceasta   smerire, care a mers pâna la jertfa.            Umanitatea   Lui va deveni, prin jertfa, mediu al luminii dumnezeiesti, stralucitoare, prin   fata Lui ca soarele, prin vesmintele Lui ca zapada. E o lumina care, desi se   arata prin fata omeneasca materiala, are totusi un caracter spiritual, asa cum   se arata lumina bunatatii pe fata omului si cu deosebire în nimbul sfintilor.” [vi][10]            Ceea   ce ne sugereaza Parintele Staniloae si trebuie relevat teologic în manifestarea   slavei de pe Tabor este ceea ce am subliniat si mai înainte, lucrul sacru al   iconomiei divine. Slava lui Dumnezeu s-a aratat pentru ucenici si pentru noi   toti, s-a aratat slava lui Hristos “vizibil” - slava pe care o   avea în Sine, o purta neîncetat, si pe care o comunica iconomic, mai ales prin   Cruce si Înviere.            Sfântul   Ioan Damaschin ofera în acest sens o marturie limpede a sfintei Traditii: “Iisus Hristos, pe Muntele Taborului, luându-i cu Sine pe cei ce se   distingeau printr-o culme a virtutilor, le-a aparut schimbat la fata. În fata   ucenicilor Sai este schimbat la fata Cel Care este întotdeauna plin de slava si   stralucind de lumina Dumnezeirii. Caci, fiind nascut din veci; si nu dupa aceea   a luat fiinta, si slava. Din Tatal, într-adevar, El Îsi are obârsia, dar fara   început si în afara timpului, El Care are, cu adevarat, splendoarea slavei si   întrupat El este Acelasi, El Care ramâne în lumina dumnezeiasca... El S-a   schimbat la fata, asadar, nu luând ceea ce nu era, ci aratând ucenicilor Sai   ceea ce era, deschizându-le ochii si, din orbi precum erau, facându-i vazatori.   Asta înseamna: «El se schimba la fata în fata lor». Caci, ramânând El însusi în   identitatea Sa, El Se arata acum ucenicilor sub un alt aspect decât cel sub care   Se aratase mai înainte.” [vii][11]            Cosma   de Ierusalim, în consens cu traditia Bisericii, afirma ca printr-un imn   actualizarea acestei slave vesnice de pe Tabor: “Pentru a confirma iconomia   slavei Tale, Hristoase Dumnezeule, ai stralucit pe Tabor asa precum esti din   veci si precum Te înalti deasupra norilor.” [viii][12]            Din   aceasta slava divina, necreata, Hristos îi învredniceste si pe Apostoli sa se   împartaseasca, luminându-i si purtându-i catre preaslavirea luminii   vesnice.            Si,   în acelasi timp, de neomis, îndeosebi în ce priveste Traditia Rasariteana,   Lumina care a stralucit din El, de pe fata Lui, peste ucenici, iluminându-i,   îndumnezeindu-i si pe ei, era Lumina divina din eternitatea slavei lui Dumnezeu.   Din Traditia rasariteana aducem aici marturia, mai întâi din acelasi Cosma de   Ierusalim:            Acelasi   Cosma de Ierusalim arata în acest sens: “Atunci când Firea Ta neschimbatoare   s-a amestecat cu firea noastra omeneasca, ea a stralucit inefabil, revelând   ucenicilor firea Dumnezeirii care îi e asemanatoare, fiind nemateriala” [ix][13].             Invocam   aici, odata mai mult, marturia teologului Luminii necreate, Sfântul Grigorie   Palama: Pe Tabor “Hristos nu a manifestat o alta stralucire decât cea pe care   o avea deja în chip nevazut. El avea, ascunsa în carnea Sa, stralucirea firii   Dumnezeiesti ” [x][14].            Iar,   într-una din omiliile despre Transfigurarea Domnului, Sfântul Grigorie   teologhiseste: “Or, în vreme ce Se ruga, El stralucea astfel si raspândea   aceasta Lumina tainica acelora dintre ucenici pe care îi alesese, în prezenta   celor mai mari dintre profeti, pentru a arata ca rugaciunea e cea care   dobândeste aceasta fericita contemplare, si pentru ca noi  sa aflam ca apropiindu-ne de Dumnezeu prin   virtuti si unindu-ne cu El prin Duh putem dobândi vederea acestei straluciri ” [xi][15]; si explica: “Domnul nostru Iisus   Hristos avea în El însusi aceasta stralucire; de aceea El însusi nu avea nevoie   sa se roage pentru a face sa straluceasca trupul Sau de dumnezeiasca Lumina, dar   arata în ce chip va fi daruita Sfintilor stralucirea lui Dumnezeu si cum o vor   vedea ei. Într-adevar, «atunci cei drepti vor straluci ca soarele în Împaratia   Tatalui lor» (Mt. 13, 43). Astfel, o data deveniti în întregime dumnezeiasca   Lumina, si ca niste lastari ai Luminii dumnezeiesti, ei Îl vor vedea pe Hristos   stralucind negrait, în chip dumnezeiesc si tainic, El a Carui slava, iesind în   chip firesc din Dumnezeirea Sa, s-a aratat pe Tabor aidoma împartasita de Trupul   Sau, din pricina unirii ipostatice. Asadar, si datorita unei asemenea Lumini   Chipul Sau stralucea asemenea soarelui ” [xii][16].            Si,   se întelege, în aceasta unire ipostatica, Dumnezeu Cuvântul face sa treaca, în   chip pascal, în Duhul Sfânt, firea Sa omeneasca prin Cruce si moartea despre   care vorbea cu Moise si Ilie, sus, pe Tabor. Si, în acelasi timp, El pregusta   Învierea pe care o descopera ucenicilor ca marturie a Dumnezeirii Sale; o   marturie vie, împartasita, a Slavei dumnezeiesti fara care Apostolii nu L-ar fi   putut cotempla în Slava. Sfântul Grigorie Palama întareste: “Aceasta Lumina   este deci cea a Dumnezeirii, si ea este necreata.” Atunci când Hristos S-a   schimbat la Fata, spun teologii, “nu a dobândit ceva ce nu avea, ci aratându-Se   ucenicilor asa cum era, deschizându-le ochii si facându-se vazut acestor   orbi".[xiii][17]            Trebuie   observat ca finalul evenimentului este tot atât de semnificativ. Dupa mesajul   Parintelui ceresc: “Acesta este Fiul Meu cel iubit, pe Acesta sa-L   scultati” (Mc. 9, 7), Evanghelia adauga: “Si deodata, privind ei   împrejur, n-au mai vazut pe nmeni decât pe Iisus, singur cu ei” (Mc. 9, 8). Iisus singur. Apostolii primisera mesajul: certitudinea ca Iisus este Mesia,   Fiul, Trimisul Tatalui ceresc în istorie. Pe Tabor ei se gaseau în meta-istorie,   cea care da, prin Revelatie, sensul istoriei.            Începând   de acum, în chip vizibil, în El este destinul comun: al Lui si al Apostolilor;   al tuturor oamenilor si al creatiei. El Singur, dar ca Trimis al Tatalui   în Duhul Sfânt, El concret, personal, ca Unicul devenit Om din Treime, este “Calea, Adevarul si Viata” (Ioan 14, 6) lumii. Si anume, Calea   catre viata, catre Înviere. Caci, “coborându-se ei din munte, le-a poruncit   ca nimanui sa nu spuna cele ce vazusera, decât numai când Fiul Omului va învia   din morti. Iar ei au tinut cuvântul, întrebându-se între ei: Ce înseamna a învia   din morti?” (Mc. 9, 9-10). Tema esentiala în constiinta lor devine acum   Învierea. Mai precis, legatura între Rastignire, moarte si Înviere, si - dupa   evenimentul la care participasera - unitatea de acum înainte de nedesfacut între   Transfigurare si Înviere; Transfigurarea ca usa si cale de acces catre   întelegerea Învierii.            Pentru   luminarea acestei taine a Taborului, asa cum observa Sf. Grigore Palama, Iisus   le-a deschis ochii, “vederea duhovniceasca”. Iar prin ei, si prin actele divine   care s-au succedat, aceasta deschidere, luminare duhovniceasca, va deveni o   conditie fundamentala a interpretarii Scripturii, Traditiei, Istoriei - o   exigenta si conditie esentiala a vietii Bisericii, chemata la pregatirea   proniatoare a Transfigurarii naturii, a creatiei, în sânul   istoriei.  Transfigurarea   naturii            Ceea   ce ne apare mai semnificativ în Transfigurarea Domnului, odata cu caracterul sau   iconomic, este si faptul ca evenimentul are loc înaintea Crucii, Mortii si   Învierii Mântuitorului, ca o anticipare, pregatire, sublimare a acestor acte   sacre.            Dar   atunci, savârsita pentru noi si în aceasta relatie cu moartea si Învierea lui   Hristos, Transfigurarea este un dar oferit naturii noastre, creatiei si, tot în   relatie, desigur, cu moartea si Învierea noastra.            În   acest sens, iluminarea savârsita în spiritul Sfântului Apostol Petru este   revelatoare. În a doua Epistola, am zice - în ajunul trecerii lui pe tarmul   celalalt, cel al vesniciei - Apostolul, vestind celor ce “au dobândit o   credinta de acelasi pret” (2 Petru 1,1) si stiind, precum afirma, “ca   degraba voi lepada cortul acesta, precum mi-a aratat Domnul nostru Iisus   Hristos” (1,14), evoca tocmai acest eveniment si act al Transfigurarii.   Sfîntul Petru precizeaza: “V-am adus la cunostinta puterea Domnului Iisus   Hristos si venirea Lui nu luându-ne dupa basme mestesugite, ci vazând slava Lui   cu ochii nostri. Caci El a primit de la Dumnezeu-Tatal cinste si slava atunci   când, din înaltimea slavei, un glas ca acesta a venit catre El: Acesta este Fiul   Meu cel iubit, întru Care bine am voit. Si acest glas noi l-am auzit,   pogorându-se din cer, pe când eram cu Domnul în muntele cel sfânt. Avem astfel   întarirea cuvântului proorocesc, la care bine faceti luând aminte, ca la o   faclie ce straluceste în loc întunecos, pâna când se va lumina de ziua si   Luceafarul va rasari în inimile voastre” (vers. 16-19). Apostolul vede,   aplica si traieste Transfigurarea în propria lui viata. El dezvaluie lumina si   puterea Taborului pe care a contemplat-o cu ochii lui, prin care s-a facut haric “partas dumnezeiestii firi “ (v. 4) - subliniem aceasta sintagma - “sa va faceti partasi dumnezeiestii firi” - îndemn si marturie   unica, precum se stie, în revelatia biblica, prin care el da întelesul cel mai   adânc al Taborului si face din Schimbarea la Fata o lege si dimensiune capitala   a vietii noastre crestine.            Astfel,   experienta si marturia aceasta a Apostolului este de o însemnatate cruciala   pentru constiinta crestina si umana în general.            Mai   mult, întrucât moartea si Învierea Domnului s-au petrecut la interval minim,   divin calculat, dupa Transfigurarea Sa, anume când “a sosit ceasul”, iar moartea   si învierea noastra, a trupurilor, se savârsesc în alte conditii, determinate   eshatologic, transfigurarea noastra, a fapturii, ni se reveleaza ca o vocatie si   drept cel mai actual act al conditiei noastre.            Se   întelege, mai întâi transfigurarea naturii, a persoanei umane. S-a observat,   ucenicii erau înspaimântati de vestirea mortii Domnului, si Mântuitorul i-a scos   din aceasta stare prin Transfigurare si participarea lor la slava   Sa.            E   de la sine înteles ca în Biserica, în viata crestina, tot prin puterea   Transfigurarii transformam spectrul mortii, ca si al judecatii însasi. În acest   duh, troparul sarbatorii invoca harul Dumnezeirii: “Schimbatu-Te-ai la Fata   în munte, Hristoase Dumnezeule, aratând ucenicilor Tai slava Ta, pe cât li se   putea. Straluceasca si noua, pacatosilor, lumina Ta cea pururea fiitoare, pentru   rugaciunile Nascatoarei de Dumnezeu, datatorule de lumina, slava Tie”.[xiv][18] De altfel, acesta este întelesul   catre care ne conduce Revelatia biblica.            Aceasta   lumina a Transfigurarii o împartaseste Hristos prin Biserica, acum si aici, prin   cuvântul Evangheliei si prin Sfintele Sale Taine. Daca în Evanghelia dupa Ioan   nu a mai fost repetat actul Transfigurarii, fiind prezent în toate cele trei   Evanghelii sinoptice, se poate spune ca avem aici o exegeza a ei raportata   direct la viata noastra. Într-o asemenea perspectiva trebuie sa vedem cuvântul   Mântuitorului: ”Adevarat, adevarat zic voua: Cel ce asculta cuvântul Meu si   crede în Cel ce M-a trimis are viata vesnica si la judecata nu va veni, ci s-a   mutat din moarte la viata. Adevarat, adevarat zic voua, ca vine ceasul si acum   este, când mortii vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu si cei ce vor auzi vor   învia. Caci, precum Tatal are viata în Sine, asa I-a dat si Fiului sa aiba viata   în Sine (Ioan 5, 24-26).             Precum   se observa, timpul este la prezent: “asculta, crede, are, vine, este”. Si   iarasi: ”vine vremea si acum este, când mortii vor auzi glasul Fiului lui   Dumnezeu si care vor auzi vor fi vii.” E de la sine înteles ca este vorba de   învierea din moartea spirituala produsa de pacat; nu de moartea fizica,   trupeasca; de asemenea, de învierea spirituala de aici si de acum, nu de   învierea trupurilor (a celor din cimitire) si de Judecata Universala, despre   care Mântuitorul vorbeste mai jos, când spune: “vine ceasul în care toti   cei din morminte vor auzi glasul Lui; Si vor iesi cei care au facut cele bune,   spre învierea vietii, iar cei care au facut cele rele, spre învierea   judecatii “ (Ioan 5, 28-29).            Stim   ca exista doua morti si doua învieri. Dumnezeu i-a poruncit si l-a prevenit pe   Adam: “Iar din pomul cunostintei binelui si raului sa nu manânci, caci, în   ziua în care vei mânca din el, vei muri negresit!” (Fac. 2, 17).            Constiinta   crestina s-a întrebat: A murit Adam în ziua în care a pacatuit? Trupeste n-a   murit atunci. Dar spiritual, atunci a murit, prin neascultarea poruncii lui   Dumnezeu si consimtamântul cu duhul la unirea cu cele muritoare. În duh este   începutul si al vietii si al mortii. În acest înteles tâlcuieste Sf. Grigore   Palama: “Domnul numeste morti pe cei ce traiesc în desertaciunea acestei   lumi; El nu i-a îngaduit ucenicului care Îi cerea sa-l lase sa-si înmormânteze   tatal, ci i-a spus sa lase mortii (dupa duh) sa-si îngroape mortii (dupa trup).   Domnul numeste deci morti pe cei ce traiesc trupeste, dar al caror suflet e deja   mort; despartirea sufletului de trup este moartea trupului, iar despartirea   sufletului de Dumnezeu este moartea sufletului; adevarata moarte este deci cea a   sufletului. Dumnezeu vorbea despre aceasta moarte atunci când i-a spus lui Adam,   aflat înca în Rai: În ziua în care vei mânca din rodul pomului oprit, cu moarte   vei muri. Din clipa caderii, sufletul lui Adam, despartit de Dumnezeu, a murit,   desi Adam a mai trait, trupeste, pâna la vârsta de noua sute treizeci de   ani” [xv][19].            Atunci,   asa precum este o moarte în amândoua sensurile: a sufletelor si a trupurilor, la   fel exista si doua învieri: a sufletelor si a trupurilor. Sfântul Macarie da ca   un fel de marturie a experientei duhovnicesti: “Învierea sufletelor moarte se   produce înca de acum; dar învierea trupurilor nu se va petrece decât în ziua de   apoi.” [xvi][20]            Cu   certitudine, învierea sufletelor de aici si acum este capitala si decisiva. Nu   putem omite faptul de adânca semnificatie: “Dumnezeu n-a facut moartea si nu   se bucura de pieirea celor vii” (Întelepciunea lui Solomon 1, 13). - Pentru   ca “plata pacatului este moartea” (Rom. 6, 23). Hristos a gustat moartea “ca sa surpe prin moartea Sa pe cel ce are stapânirea mortii, adica pe   diavolul” (Evr. 2, 14).            Dar   Dumnezeu, Care poate scoate binele chiar si din rau, spre pilda ca în cazul   dreptului Iosif (Fac. 50, 18-20), a îngaduit moartea, precum învata   Biserica, si “pentru ca raul sa nu ramâna nemuritor.”  Exprimam acest adevar profund în   rugaciunea de dezlegare pentru cei morti: “Dar, pentru ca rautatea sa nu   ramâna nemuritoare, din iubire de oameni ai poruncit ca amestecul acesta,   negraita legatura dintre trup si suflet, sa se taie, sa se desfaca, Dumnezeule   al parintilor nostri. Asa încât sufletul sa mearga acolo de unde si fiinta si-a   luat [xvii][21], pâna la învierea cea de obste, iar  trupul sa se întoarca întru acelea din care a   si fost alcatuit.”            Or,   aici se pune întrebarea fundamentala: în moartea fizica, trupeasca, moare deplin   si definitiv raul? Existenta iadului demonstreaza ca în moartea fizica nu este   desfiintat raul. Atunci, el trebuie desfiintat în duh, ”aici si acum”,   mai înainte de moartea fizica. Atunci, odata mai mult, ni se descopera   însemnatatea extraordinara a Transfigurarii Domnului pentru ucenici, înainte de   Crucea si moartea Sa, si însemnatatea Transfigurarii, a sarbatorii Schimbarii la   Fata, în viata Bisericii. În pericopa Apostolului pe care o citim în slujba   Botezului, îl auzim pe Sfântul Pavel rostind: “Socotiti-va ca sunteti morti   pacatului, dar vii pentru Dumnezeu în Hristos Iisus Domnul nostru” (Rom. 6,   11). - Omorârea în duh, acum si aici, a pacatului este reala moarte a   rautatii, mai adânca decât moartea fizica. Si învierea de aici, spirituala, este   începutul si adevarata înviere. În acest înteles luminos si revelator, Sfântul   Macarie, tâlcuind viziunea descrisa de Profetul Ezechiel (1, 1-20), se   adreseaza sufletului credincios: “Daca ai devenit tron al lui Dumnezeu, daca   Împaratul ceresc te conduce, daca sufletul tau a devenit ochi duhovnicesc si   lumina, daca te-ai hranit din aceasta hrana duhovniceasca si ai baut apa vie,   daca te-ai învesmântat în vesmintele inefabilei Lumini, daca omul tau launtric   s-a întarit în cunoasterea si neclintirea acestora, atunci tu traiesti cu   adevarat viata vesnica si de acum sufletul tau odihneste în Dumnezeu” [xviii][22].            .... Acest fapt e de o însemnatate capitala: transfigurarea naturii o   înfaptuieste Iisus Hristos în Duhul Sfânt, prin om; dar o înfaptuieste prin omul   transfigurat. Altfel o prihaneste, o polueaza.            Trebuie,   de asemenea, aratat ca aceasta arvuna duhovniceasca din lumina Transfigurarii nu   priveste doar sufletul, ci întreaga noastra fire: sufletul si trupul, acesta din   urma în menirea lui de a deveni “templu al Duhului Sfânt”. Întru aceasta   darul Taborului poate fi numit “o preînchipuire a Împaratiei lui Dumnezeu” [xix][23]             ....   Tainele Bisericii, Liturghia, rugaciunea lui Iisus, asceza si viata în Duhul lui   Hristos, toate poarta în ele nucleul Transfigurarii. Înca în ritualul Tainei   Botezului se aude chemarea Apostolului: “Considerati-va morti pacatului si   vii pentru Dumnezeu în Iisus Hristos” (Rom. 6, 11).            Iar   în Liturghie si în lucrarea Rugaciunii Inimii, credinciosul ortodox se   împartaseste deopotriva si din Taina Numelui lui Iisus, si din cea a Trupului si   Sângelui Sau, dobândind un gaj al Transfigurarii si Învierii. Taina euharistica “înseamna a deveni salas Duhului Sfânt în vederea unirii cu Hristos”, sau   - cum marturisea Sfântul Serafim de Sarov - “telul vietii crestine este   dobândirea Duhului Sfânt”, a “Duhului vietii în IisusuHristos” (Rom.   8, 2).            S-a   observat ca pe Tabor întreaga Treime a participat, de altfel ca în orice act   divin.             EXAPOSTILAIRE              “Lumina   Tatalui, O, Cuvinte, în lumina am vazut pe Tabor lumina Care este Tatal si   lumina Care este Duhul luminând toata faptura”.            Si,   întreaga creatie participa si traieste, pregusta biruinta asupra mortii împreuna   cu Hristos “cu moartea pe moarte calcând”. “Pentru ce, asadar, pentru   care învatatura - se întreaba Andrei Criteanul - s-a savârsit Schimbarea   la Fata?” Si tot el raspunde: “Pentru a arata slava Dumnezeirii Sale, dar   si frumusetea în care, cu putin înainte mai în ascuns, iar acum în stralucire,   El a transformat aceasta fire care a auzit: «Tarâna esti, în tarâna te vei   întoarce».[xx][24] Este ceea ce sarbatorim astazi:   îndumnezeirea firii noastre, o schimbare în bine, iesirea si înaltarea din ceea   ce este dupa fire catre ceea ce este mai presus de fire”. ..........DE   UNDE E CITATUL ........ Sa simti Dumnezeirea coborând, îndumnezeind   faptura, învrednicind faptura de cunostinta vie a lui Dumnezeu, a prezentei Lui   în omul creat dupa Chipul Lui, si în vocatia nesfârsita a asemanarii cu El. Si,   de neomis, cunostinta, comuniune limpede exprimata, fara confuzie panteista: “Spunem ca Îl cunoastem pe Dumnezeu prin energiile Sale - scrie Sfântul   Vasile - dar nu ne straduim sa ne apropiem de esenta însasi. Caci energiile   Sale coboara pâna la noi, dar esenta Sa ramâne de neatins”.[xxi][25] Energii care iradiaza, se raspândesc   asemenea luminii, fiind lumina, stralucind în persoana umana si cuprinzând   întreaga existenta din jur, transfigurând-o. Într-una din viziunile sublime ale   Sfântului Simion Noul Teolog citim: “Într-o zi, pe când se afla într-o   rugaciune adânca, iata ce vazu: în cugetul sau, vazduhul începu sa straluceasca;   fiind în chilia sa, i se parea ca se afla afara, la lumina zilei; or, era   noapte, în preajma ceasului întâi... Se scursera astfel mai multe ceasuri:   sfântul, în picioare, nu contenea sa-L preamareasca pe Dumnezeu în cântari de   slava, fara nici o abatere; el privea slava care îl înconjura, fericirea de care   se bucura Sfintii în sânul vesniciei... În aceasta  vreme, cu acelasi glas ca mai înainte, lumina   îi vorbi din nou, spunând: «Asa vor fi, dupa învierea din veacul viitor, toti   sfintii, învesmântati netrupeste în trupuri duhovnicesti, mai usoare, mai   subtile, mai mult facute sa se înalte, ori mai dense, mai grele, mai atrase spre   pamânt; prin aceasta se vor deosebi locul si rangul apropierii de Dumnezeu   pentru fiecare.»” [xxii][26]            Ni   se comunica aici una din cele mai exemplare viziuni si experiente duhovnicesti.   Ceea ce este atât de puternic revelator e tocmai ce sugeram mai sus,   stralucirea, raspândirea în jur a luminii divine în persoana harismatica,   participarea creatiei, a materiei: pe Tabor s-au revelat, transfigurati nu doar   Mântuitorul si vesmintele Lui, Apostolii Sai, chipurile si întreaga lor faptura,   ci si vazduhul din jurul lor. Troparul sarbatorii ne încredinteaza: “Lumina a   Tatalui, Cuvinte, în lumina am vazut pe Tabor lumina care este Tatal si lumina   care este Duhul luminând toata faptura”.            Astazi   stiinta, fizica îndeosebi, întâmpina prin descoperirile ei semnele   spiritualizarii: “Materia vibreaza si ea - afirma teoria lui Louis de Broglie -   ea împrumuta stralucirea luminii, transparenta ei uneori lasând sa se întrevada   multe planuri dincolo de realitatea imediata. Ea devine un receptacol activ al   transcendentei, asa cum spune Sfântul Maxim Marturisitorul: «Dumnezeu a zidit   lumea vazuta si lumea nevazuta, asadar a facut sufletul si trupul. Daca lumea   vazuta e atât de frumoasa, cu atât mai mult va fi cea nevazuta. Iar daca aceea   este mai frumoasa si mai buna decât aceasta, cu cât mai mult le va depasi pe   amândoua Cel Care le-a creat?» [xxiii][27].            Transformarea   naturii, a materiei, a devenit o realitate prezenta. Mai mult, e sesizata chiar   de necredinciosi sursa, mobilul adânc care pune în miscare aceasta dinamica a   tehnicii zilelor noastre. “Un filosof ateu precum Kojev stabileste o legatura   între nasterea tehnicilor moderne si credinta în învierea trupurilor întemeiata   pe respectul pentru «materialul» vietii... în numele unei credinte   instalate în istorie. Crestinismul, potrivit lui, a respins orice optiune pentru   o istorie supusa fatalitatii si distrugerii”.[xxiv][28]            Dar   tocmai de distrugere trebuie astazi ferita natura, creatia. De o altfel de   distrugere decât acelea de care vorbesc unele apocalipse fataliste. Ceea ce a   creat Dumnezeu nu poate fi distrus. Dumnezeu iubeste opera Sa si n-a menit-o   distrugerii. “Caci darurile si chemarea lui Dumnezeu nu se pot lua înapoi”   (Rom. 11, 29). Dar noi putem polua atât natura în mijlocul careia traim, cât   si pe noi însine.            De   aceea este o relatie adânca, de nedesfacut, între transfigurarea omului prin   Hristos în Duhul Sfânt, si transfigurarea naturii. Nicolae Berdiaev atrage   atentia asupra angajamentului spiritual al omului: “Tehnica cere forta   spiritului, pentru ca omul sa nu fie nimicit”.[xxv][29]            Transformarea   naturii nu se poate împlini autentic decât în lumina iubirii «che move il   sol’ e l’altre stelle». Citind acest vers al lui Dante, Olivier Clément   reflecteaza adânc: “Iubirea creaza lumea, Hristos a transfigurat în chip   tainic universul. Acest Cosmos reîntregit, recreat, iluminat, ne este daruit în   Tainele Bisericii. El este înradacinarea noastra neclintita, nu doar cereasca,   ci si pamânteasca, pamântul nostru ceresc si cerul nostru pamântesc, izvorul   unei gândiri euharistice singura în stare sa stapâneasca revolutia   tehnologica”.[xxvi][30]            Dar,   în transfigurarea naturii, o misiune particulara are arta. Daca lumina divina a   Transfigurarii nu numai patrunde ci si înnoieste creatia, arta are menirea de a   participa la aceasta înnoire. Mircea Eliade vede în telul tuturor artelor o   revelatie. Simtim adesea în arta, în literatura, în muzica, pictura sau   sculptura, înca ecouri ale Paradisului pierdut. Un teolog, gânditor si poet   român, Nichifor Crainic, a scris chiar despre aceasta tema o carte, care l-a si   consacrat: Nostalgia Paradisului .            Vorbind   despre Bach, Emil Cioran spune de asemenea, privind muzica: “Umanitatea n-a   cunoscut alt geniu care sa fi prezentat cu mai mult patos drama caderii în timp   si nostalgia Paradisului pierdut. Evolutiile muzicii sale îti dau o senzatie   grandioasa de ascensiune în spirala spre ceruri. Cu Bach ne simtim la poarta   Paradisului, niciodata în el.” [xxvii][31]            În   Paradisul pierdut nu acesta ramâne doar referinta noastra originara. Odata cu   viziunea mesianica a Vechiului Testament, chiar dupa Cadere, cu   Proto-Evanghelia, constiinta umana se îndreapta spre un nou Paradis, în Hristos.   Învierea, Înaltarea, Cinzecimea deschid sensul creatiei, al istoriei, si deci al   artei, spre un cer nou si un pamânt nou, spre un nou Paradis. Iar Transfigurarea   este sursa de inspiratie care însufleteste spiritul.            Arta,   în toate expresiile ei - cuvântul, melosul, imaginea - nu se poate inspira   autentic decât din Lumina Taborului, din frumusetea lui Hristos care a stralucit   în mijlocul Profetilor, Apostolilor, a Creatiei însasi.            Transfigurarea   este menirea artei; numai prin lumina ei poate transfigura lumea si o poate   scoate din formele, expresiile degradate pâna la satanism care, în loc sa   transfigureze, desfigureaza lumea.            Împreuna   cu Liturghia si în cultul divin, care oglindeste cerul pe pamânt, precum s-a   zis, creatia artistica si cultura însasi trebuie sa-si redescopere radacinile   sacre. Cultura s-a nascut si trebuie sa renasca din cultul divin, sa se inspire   din el, poezia din poezia sacra a Psalmilor, Liturghiei, a Imnelor   Liturgice.            Lumina   sfintitoare a Transfigurarii e simtita ca o energie vie, supranaturala,   biruitoare, într-unul din poemele lui Daniel Turcea (1945-1979):                                         lumina,   acum             Lumina,   acum / apara-ma de mine însumi / apropie-te / lumina, sfinteste / tarâna si   gândul / nu eu / ci tu / traieste în mine / neînvinsa”. [xxviii][32]            O   asemenea lumina coboara, patrunde prin cuvântul rugaciunii lui Iisus, daruindu-i   pacea sofianica, isihia inimii - lacas al Dumnezeirii:                                         Stravezime            “Câta   odihna / în suflet pogoramânt / sofianic / strain, luminând / aproape cuvânt,   aproape ningere / numai taina si numai dar / nevazut / deasupra adâncului inimii   / fara sa stiu / fara sa pot întelege” [xxix][33].             Îi   da totodata si sa preguste, sa se împartaseasca din harul celei de a opta zi a   Învierii:                                                    Etern   Acum            “Ziua   a opta / fara sfârsit / pogorându-se acum / potirul se-aprinde ! / ce nu vad /   ce nu traiesc / ce nu stiu / e viata / ce nu vad / e lumina / lânga ochii mei /   lânga buzele mele / si sub pleoape / acum !” [xxx][34].           Cu   aceeasi deschidere a sensibilitatii spirituale, a sensibilitatii duhovnicesti,   traieste si poeta, din aceeasi generatie, Christina Crâsmariu Craciunescu   (1956-1994), contemplând taboric existenta:                                         Teofanie           “În   flori, în roade, în culori / în orice miscare vazuta, învaluita / acelasi semn,   aceeasi cale / un salas / un înteles: / Lumina / Lina / Îndumnezeitoare” [xxxi][35].           Iar   pentru poetul isihast V. Voiculescu, în iubirea Fiului lui Dumnezeu el Îi   traieste prezenta, ascultându-I chemarea:            “Oricând   gândesti la Mine cu iubireE-o clipa din a doua Mea   venire.”
           Ne   îngaduim sa oferim o legatura intima, harica, între rugaciunea de binecuvântare   si cea de încheiere a Sfintei Liturghii prin care se invoca textul Sfântului   Iacob: “Toata darea de pret si tot darul desavârsit de sus este, de la   Parintele luminilor”, si poemul poetului român V. Voiculescu ...................................   NEBUNUL ..................................................           În   orizontul muzicii privirea ne este atrasa, cucerita, de o “renastere a cântarii   vechi rusesti consemnate printr-o semiografie speciala, care este definita drept   manifestarea cea mai înalta a spiritului într-un sunet.” Asa cum o explica L.V.   Siskina, conferentiar la Academia Teologica din Moscova: la temeiul cântarii   semiografice sta învatatura patristica despre cele doua firi ale sunetului   muzical, despre sunetele pamântesti si ceresti, învatatura care porneste din   cele doua cai ale vietii: una care duce în afara, spre lume, iar cealalta ducând   în interior, spre Dumnezeu.           Calea   spre afara genereaza un sunet pamântesc, trupesc, iar calea spre launtru   genereaza sunetul duhovnicesc, ceresc. Telul sunetului pamântesc este placerea   estetica, telul sunetului spiritual este mântuirea sufletului si preaslavirea   lui Dumnezeu... Drept cheie pentru întelegerea deosebirii dintre aceste doua cai   sunt citate cuvintele Fericitului Ieronim: “Dumnezeu trebuie laudat nu cu   glasul, ci cu inima.” Iar drept scop, finalitate, se afirma: “A cânta cu   inima înseamna a însufleti sunetul cu sonoritate cereasca.” [xxxii][36]           Mentionam   ca în Biserica Ortodoxa Româna, înca din timpul Patriarhului Iustinian († 1977),   s-a introdus cântarea omofona, psaltica. Iar în prezent au luat fiinta grupuri   corale omofone sau pe mai multe voci, care se raspândesc îndeosebi în orasele   universitare sau cu Seminarii Teologice ale tarii.           O   misiune transfiguratoare deosebita revine icoanei. Simbioza între Teologia   Luminii necreate, careia Sfântul Grigore Palama i-a dat o marturie decisiva, si   renasterea icoanei ortodoxe, este cunoscuta. Putem pune semn de analogie, asa   precum în muzica sunetul ceresc din adâncul inimii lumineaza sunetul exterior,   la fel lumina divina necreata lumineaza fondul icoanei. Precum se stie, în   pictura traditionala ortodoxa se manifesta în mod evident deschiderea cerului   spre lume, prin ceea ce numim “perspectiva inversa”, în care întreaga miscare a   ansamblului pictural este orientata catre privitor. Fondul auriu semnifica harul   divin, ilumineaza si proiecteaza spre noi chipul sfintelor persoane, îmbratisând   lumea, participând la bucuria ei, la aspiratiile ei, la durerile ei. Psalmistul   exprima sugestiv aceasta experienta spirituala: “Desteapta puterea Ta si vino   sa ne mântuiesti pe noi. Dumnezeule, întoarce-ne pe noi si arata fata Ta si ne   vom mântui!” (Ps. 79, 3-4).           André   Borrely explica, în acelasi duh, referindu-se la icoana rusa: “Ea nu primeste   lumina din afara. Ea este cea care radiaza. Cum ar putea fi altfel, de vreme ce   Hristos este Lumina lumii? Întrega arta a icoanei este modelata de aspiratia pe   care omul o poarta în adâncul lui, pe care doar Sfânta Treime îl poate împlini,   si care se exprima prin cuvântul Bisericii din slujba zilei de Marti din   Saptamâna Mare: «Dupa ce m-ai împodobit cu vesmântul slavei frumusetii Tale,   fa-ma partas stralucitor Împaratiei Tale»”. [xxxiii][37]           Putem   face aici referire, spre ilustrare, la icoana Schimbarii la Fata, opera a lui   Teofan Grecul, iar din noua pictura ecleziala româneasca, la doua icoane - Buna Vestire si Apocalipsa Sfântului Ioan, opere ale pictorului   contemporan Sorin Dumitrescu.           Marturie   a interiorului care se reveleaza ne ofera, în spiritualitatea noastra   româneasca, opera sculpturala a lui Constantin Brâncusi, pe care Micul Larousse   îl caracterizeaza astfel: “El si-a redus operele la efecte pure de materie, de   volume si ritmuri”.           Într-adevar,   sculptura lui Brâncusi este spiritualizata prin vocatie. “Copil fiind - marturiseste el - îmi faceam o idee înalta despre misiunea de lumina a   sculpturii. I-am vazut pe tatal meu si pe bunicul meu postind si rugându-se   înainte de a ciopli lemnul cu barda pentru a face din el cruci, pentru a-l   scrijeli cu dalta, ca sa dea la iveala pe blana un trup rastignit ori aripi de   înger.”            Mai   târziu, aflându-se într-o manastire din Oltenia, Tismana, contemplând fresca ce   o înfatisa pe Maica Domnului în întâlnirea cu Sfânta Elisabeta care îi arata ca   va avea un Fiu, el reflecteaza: “...parea sa poarte în ea tot viitorul; am avut   atunci întâia presimtire: cele mai frumoase dintre lucruri sunt cele ce privesc   spre viitor.” Se întelege, spiritul lui se misca sub impulsul necuprinsului   divin, unicul care poarta posibilitatea infinitului viitor, a nesfârsitei   înnoiri. Brâncusi a creat într-o asemenea viziune, mai precis, într-un suis al   spiritului, un “zbor” - cum spunea el. Explicându-si personal viziunea operei   sale Pasarea Maiastra, el exclama: “Eu nu creez pasari, ci zboruri!   Nu am cautat în toata viata mea decât esenta. Zborul, ce fericire! Pasarea de   Aur ... se zbate aprig... sa se înalte spre ceruri.” Sintagma inspirat   aleasa: Pasarea de Aur - asemenea culorii harului.           Daca   în icoana Ortodoxa trupul, carnea se mistuie si chipul sfântului apare diafan   transfigurat pe fondul auriu al harului, Brâncusi se lupta si el, în sculptura,   cu materia polisata pâna la diafanie sa straluceasca, sa dea chip transfigurat   pietrei, fierului: “Mi-am lasat sculpturile sa se joace cu cerul si cu oamenii,   dovedind lumii ca este cu putinta o sculptura a focului.” Adaugam aici înca o   marturie de început: “Copil fiind, am visat totdeauna ca as fi voit sa zbor   printre arbori, spre ceruri... De 45 ani port nostalgia visului acestuia...   Iubesc tot ceea ce se înalta.” Pentru a ilustra o asemenea opera putem invoca   imagini înfatisând: Maiastra, Masa Tacerii, Poarta Sarutului (aflata   într-o prima forma în cimitirul Montparnasse din Paris) - simbolizând “viziunea   iubirii fara de moarte” si Coloana Infinitului, semnificând suisul, ca pe scara   lui Iacob, “spre a ma afla - cum spunea Brâncusi - foarte aproape de Dumnezeu:   nu-mi mai trebuie decât sa întind o mâna spre El”; sau, cum a fost definita de   un critic prin fericita sintagma: “Forma spirituala a lumii” (Dan   BOTTA).           De   observat, sculptura angajeaza cel mai deplin materia în spiritualizare, în   transfigurare. Pe lânga Brâncusi, socotim semnificativ sa evocam în eseul nostru “Relicvariile” sculptorului român Laurentiu Mogosanu. În aceasta opera,   artistul exprima plastic relicve în 7 receptacole (simbolizând zilele creatiei),   descoperite în partea superioara, deci deschise luminii. Fiecare relicva   transpune trupul uman transfigurat, biruind legile firii, trecerea de la   perisabilitate la nestricaciune.           Pentru   a încheia, vom spune ca transfigurarea naturii, a creatiei, rod continuu al   transfigurarii lui Hristos, este raspunsul pe care Revelatia, Biserica, îl da   tristetii si degradarii tragice a cosmosului nostru secularizat. Dilema “marii   alternative a lumii secularizate: sau Dumnezeu, sau omul” [xxxiv][38] - nu poate primi decât o unica replica   posibila si mântuitoare: în loc de “ori Dumnezeu, ori omul”, - Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos. Transfigurat si   înviat: este chemarea omului, a crestinului, a transfigurarii lui aici si acum,   în Iisus Hristos.              ---------------------------------------------------------------------------------------------
 
                      
                        | [i][1]A.   Schmemann, L’Eucharistie,   Sacrement du Royaume, trad. C. Andronikof, Paris, 1985, p.   222. |  
                        | [i][2]Jean   Chrysostome, Homélies sur Saint Mathieu, LIV, 1, Ed. J. Bareille, XII, Paris, 1868, p.   396. |  
                        | [i][3]Saint   Irenee de Lyon, Contre les hérésies,  Ed. du Cerf,   Paris, 1985, p. 302. |  
                        | [i][4]Op.   cit., p. 397. |  
                        | [i][5]Op.   cit.,   p. 398. |  
                        | [ii][6]Leon   le Grand, Sermons, Tome IV, Sources Chrétiennes n°200, Editions du Cerf, Paris,   1973, pp. 60-61. |  
                        | [iii][7]Joie   de la Transfiguration (Bucuria Schimbarii la Fata),   în Les Pères d’Orient, Textes présentés par Dom Michel Conne, Editions Abbaye de   Bellefontaine, 1985, p. 83. |  
                        | [iv][8]Georges   Habra, La Transfiguration,   selon les Pères grecs, Fontainebleau, 1974, p. 54. |  
                        | [v][9]En: Joie de la Transfiguration, d’après les Pères d’Orient, op. cit., pp.   99-101. |  
                        | [vi][10]Dumitru   Staniloae, Iisus Hristos -   lumina lumii si îndumnezeitorul omului, Ed. Anastasia, Bucuresti, 1993, pp.   204-205. |  
                        | [vii][11]Joie   de la Transfiguration, d’après les Pères d’Orient, op. cit., p. 199. |  
                        | [viii][12]Ibidem,   p. 213. |  
                        | [ix][13]Ibidem, p.   213. |  
                        | [x][14]Ibidem, p.   245. |  
                        | [xi][15]Ibidem,   p. 244. |  
                        | [xii][16]Ibidem,   p. 245. |  
                        | [xiii][17]Ibidem, p.   245. |  
                        | [xiv][18]Troparul   Schimbarii la Fata, Mineiul pe August, Ed. Inst. Biblic si de Misiune al B.O.R., Bucuresti,   1989, p. 65. |  
                        | [xv][19]Scrisoare   catre Xenia Monahia,   în: La Lumière du Thabor, n° 33, Fraternité Orthodoxe Saint Grégoire   Palamas, Paris 1992, pp. 46-47. |  
                        | [xvi][20]Les   homélies spirituelles de Saint Macaire - Le Saint-Esprit et le   chrétien,   Editions Abbaye de Bellefontaine, 1984, p. 303. |  
                        | [xvii][21]Eccl.   12, 9 |  
                        | [xviii][22]Les   Homélies spirituelles de Saint Macarie, op. cit.,   p. 96. |  
                        | [xix][23]cf.   C. Andronikof, Le sens de la   Liturgie, Cerf, Paris, 1988, p. 263. |  
                        | [xx][24]Fac.   3, 19. |  
                        | [xxi][25]Á   Amphiloque, Lettre 234, PG XXXII col. 869, cité par G. Habra, La Transfiguration..., p.   81. |  
                        | [xxii][26]Syméon   le Nouveau Théologien,   .......................????????..................pp. 93-97. |  
                        | [xxiii][27]Lidia   Staniloae, Sur la lumière,   în Contacts, Revue Française de l’Orthodoxie (Revue de   Théologie et Spiritualité), fondée en 1949, Réd. en Chef Père M. Evdokimov,   Trim. 1, 1993, Paris, p. 41. |  
                        | [xxiv][28]cf.   Jacques Sommet, L’Image du Monde dans la   société de ce temps, dans Le Point Théologique n° 49, Paris, 1988, p.   16. |  
                        | [xxv][29]Métaphysique   de la technique, cf.   Olivier Clément, Le Christ - Terre des   Vivants, în Spiritualité Orientale, n° 17, Abbaye de Bellefontaine,   1976, p. 161. |  
                        | [xxvi][30]O.   Clément, op. cit., p.   162. |  
                        | [xxvii][31]Cioran   si muzica,   Humanitas, p. 38. |  
                        | [xxviii][32]Daniel   Turcea,   L’Épiphanie,   trad. Anca Vasiliu, Orphée/La Différence, Lassay-les-Châteaux, 1997, p.   83. |  
                        | [xxix][33] Ibid., p. 99. |  
                        | [xxx][34] Ibid., p. 49. |  
                        | [xxxi][35]   Christina Craciunescu, Contacts, Révue   Française de L’Orthodoxie, no. 174, Paris, 1996, p. 88 |  
                        | [xxxii][36]Referat   tinut la Congresul de Teologie Ortodoxa, Bucuresti, 1 august   1996. |  
                        | [xxxiii][37]Troisème   Apostiche Idiomèle,   vol. 6, în A. Borrely, L’homme   transfiguré, Ed. du Cerf, Paris, 1975, p. 184. |  
                        | [xxxiv][38]cf. Le Point Théologique, n° 49, Bauchesne, Paris, 1988, p.   85. |  
                        |  |  
                        | sus |  
 
 |